Jest już dostępna do pobrania kolejna wersja firmware zawierająca między innymi różnicowe sterowanie pracą silników dla samolotów dwusilnikowych. Ustawienia są dostępne w menu OSD: Autopilot -> Tryb AUTO -> Tryb Gazu. Pojawiła się możliwość wyboru różnicowania wysterowania silników w zależności od wysterowania kierunku, możliwość miksowania gazu i wysokości, określenie limitu gazu i wybór jednego z 3 trybów pracy: stały, dynamiczny i włącz-wyłącz. Szczegóły sterowanie są opisane w dokumencie Differential throttle support. W OSD pojawiło się okno zawierające status wszystkich czujników: Autopilot -> Status Systemu.
Dodatkowo począwszy od tej wersji stacja naziemna może przyjmować dane telemetryczne protokołem Mavlink i dzięki temu współpracować z innymi kontrolerami lotu obsługującymi ten protokół.
Są już gotowe prototypy nowej wersji autopilota. Na odświeżenie sprzętu zdecydowaliśmy się, gdy okazało się że dwa czujniki są już nieosiągalne na rynku. To jest już czwarty w historii projektu czujnik ciśnienia, trzeci żyroskop i drugi magnetometr. Część czujników Zbyszek już wcześniej oprogramował (bo przyznam się w tajemnicy że to już drugi prototyp i dlatego tak to już długo trwa). Teraz jeszcze kilka dni na programowanie, oblot i będzie można zamówić większą partię płytek do serii produkcyjnej oraz szablon do pasty. Podzespoły są już kupione. Nie wiem jakie teraz są kolejki do montażu na automacie, ale za mniej więcej 3-5 tygodni nowe autopiloty powinny być już dostępne w sprzedaży.
W tej wersji przy okazji wyleciały złącza: I2C (żółte) i analogowe (czarne). Kiedyś zostały dodane tak na wszelki wypadek a nigdy nie były używane i z pewnych przyczyn technicznych nie będą, więc nie ma po co ich montować. Wszystkie rozmiary zostały zachowane tak jak we wcześniejszych wersjach.
Aktualizacja z 16 października
Podzespoły poszły do montażu SMD na automacie. Powinny wrócić za ok. 10 dni. Wtedy zostanie montaż przewlekany złącz, programowanie, testowanie, kalibracja i mogą już trafić do sklepu.
Aktualizacja z 31 października
Liczyłem na to że odbiorę zmontowane płytki w tym tygodniu ale jeszcze ich nie mam. We wtorek i środę były zapytania telefoniczne o kwestie techniczne, więc montaż pewnie już się odbył, ale ciągle nie mam informacji o gotowości do odbioru. Pewnie jeszcze została kontrola jakości i ewentualne poprawki. Odbiór pewnie będzie już po świętach.
Aktualizacja z 5 listopada
Mam już w firmie płytki z zamontowanymi podzespołami SMD. Jeszcze tylko złącza, programowanie, testowanie, kalibracja i jeżeli nie będzie niespodzianek to jutro wyruszą w świat zaległe zamówienia oczekujące na wysłanie.
Otwieramy nowy sezon z nową wersja Systemu FPV. Oprócz wielu drobnych udoskonaleń takich jak obsługa systemu satelitarnego GALILEO z nowym modułem GNSS, rozszerzony monitor kanałów RC czy możliwość wyzwalania menu dowolnym kanałem, opisanych szczegółowo w dokumencie Zmiany 2.70, ta wersja wspiera protokół MavLink pozwalając używać OSD w innych systemach. Pełny opis funkcjonalności oraz sposób połączenia OSD z kontrolerem lotu jest dostępny w dokumencie: MavLink support in Pitlab FPV System 2.70.pdf
Niedawno wprowadzany moduł Quectel'a L86 miał kilka wad, między innymi widział tylko do 9 satelitów i zdarzały się zacięcia podczas pracy, więc pod koniec roku rozpocząłem prace nad nowym modułem GNSS. Tym razem wybór padł na zintegrowany z anteną moduł uBloxa SAM-M8Q.
Nowy moduł pod względem mechanicznym i elektrycznym jest identyczny z poprzednimi. W warunkach osiągalnych w biurze widzi do 20 satelitów z konstelacji GPS i GLONASS. Na poniższym obrazku pokazane są parametry jego pracy. Tak jak wcześniejsze moduły, posiada możliwość doposażenia go w magnetometr typu HMC5883 ale nie jest on obsługiwany przez nasze projekty, więc domyślnie oferowana jest wersja bez magnetometru. Posiada 1 LED sygnalizującą obecność zasilania. Dodatkowo po uzyskaniu FIX zaczyna ona przygasać co 1s na czas 100ms.
Kliknij w obrazki aby powiększyć
Od 25 maja wchodzi w życie rozporzadzenie RODO o ochronie danych osobowych. Jednym z wymogów jest konieczność poinformowania osób, których dane sa przetwarzane o przysługującym im prawach.
Wasze dane osobowe podane podczas zakupów są należycie zabezpieczone, regularnie backupowane i nie są udostępniane osobom trzecim.
Macie prawo do wglądu, sprostowania, ograniczenia zakresu przetwarzania (np. rezygnacja z newsletterów) a nawet do ich trwałego usunięcia czy złożenia skargi na mnie.
Możliwie szczegółowo zostało to opisane w Regulaminie PitLab.Sklepu w rozdziale o polityce prywatności.
Z produkcją elektroniki jest tego typu problem że co pewien czas jakiś podzespół staje się nieosiągalny. Długi czas problematyczny był zakup super kondensatora podtrzymującego napięcie, ale pomimo czkawki w dostępności ciągle można go kupić. Natomiast teraz nagle wyschło źródło odbiorników GPS. Po zrobieniu przegladu rynku znalazłem podobny odbiornik, oparty na tym samym chipsecie, o podobnej antenie, więc i o podobnych spodziewanych osiągach. Właśnie niedawno wyprodukowałem pierwszą serię modułów GNSS opartych na tym odbiorniku:
Tak jak w poprzednim module tutaj też można mieć opcjonalny magnetometr HMC5883 (nie obsługiwany przez OSD+AP, ale czasami jest potrzebny do innych zastosowań). Przewidziałem też użycie super kondensatorów w innych obudowach, więc tym razem nie dam się łatwo zaskoczyć byle czym :-)
Nowością są 2 LEDy. Jeden z nich sygnalizuje obecność zasilania, drugi miganiem złapanie FIXa. Złącza i otwory montażowe są po staremu. Tak jak wcześniej moduł domyślnie jest oferowany w bezbarwnej koszulce termokurczliwej, ale może być włożony do obudowy Z-47.